Salg, service og reiseliv

Ønsker du å jobbe i butikk eller starte egen bedrift? Eller frister jobben som vekter eller resepsjonist? Da kan utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv passe for deg.

Hvorfor velge salg, service og reiseliv?

Du lærer

• kundebehandling og salg
  • administrasjon og digitale verktøy
  • økonomisk og bærekraftig drift
  • om entreprenørskap
  • om reiseliv og turisme
  • planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak

Du bør være

• høflig og serviceinnstilt
  • interessert i å kommunisere med mennesker
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner
  • organisert, ryddig og strukturert

Les mer om service- og samferdsel på vilbli.no

Hvorfor velge salg, service og reiseliv på Gand vgs?

Hvis du velger Salg, service og reiseliv på Gand vgs. vil du få en utdanning som er praksisrettet på en skole som ligger sentralt plassert for kontakt og samarbeid med næringslivet i hele regionen. Lang erfaring fra undervisning innenfor servicefagene gir gode muligheter for å lykkes.

Bilde med teksten Digital karrieredag - Klikk for stort bilde

Se video med firmapresentasjoner hvor lærlinger forteller hvordan det er å være lærling.

Søke skoleplass

Første året - Vg1

Utdanningen til de fleste yrkene tar normalt fire år. Du går de to første årene på skole. Etterpå er det to år opplæring i bedrift som lærling. Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg slik at du får studiekompetanse.

Du har 35 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag.

Andre året - Vg2

Du fortsetter opplæringen innen utdanningsprogrammet du valgte på Vg1. På Vg2 velger du retning, og du kan velge mellom de programområdene som finnes på ditt valgte utdanningsprogram.

Du har 35 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag.

Tredje året - Vg3

Du blir normalt læring og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift. Du blir lærling i det programområdet du valgte på Vg2. Læretiden er to år, og når du er ferdig med læretiden kan du ta fag- og svennebrev.

Bli lærling

Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg for å få studiekompetanse. Dette kan du gjøre etter at du har tatt fag- og svennebrev eller etter Vg2.

Veien videre

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning: