Elektro og datateknologi

Kolasj elektroelever - Klikk for stort bilde

Dette utdanningsprogrammet passer for deg som ønsker fagutdanning i et av fagene innenfor elektrofag. Det kan være for eksempel elektriker, tavle-, signal eller heismontør, flymekaniker, automatiker eller kulde- og varmepumpemontør.

Hvorfor velge elektro og datateknologi?

Du lærer

• installasjon og vedlikehold av elektriske og elektroniske systemer
  • montering, kobling og programmering av elektriske og elektroniske systemer og anlegg
  • reparasjon av elektrisk utstyr
  • om utvikling av nye elektroniske produkter
  • konfigurering og programmering av utstyr og komponenter
  • sikkerhet og dokumentasjon

Du bør være

• nøyaktig og systematisk
  • praktisk anlagt og ha godt håndlag
  • serviceinnstilt og ha en logisk tenkemåte
  • kreativ og ha godt fargesyn

Les mer om elektrofag på vilbli.no

Hvorfor velge Gand?

Logo Gand - Klikk for stort bilde

Elektrofag på Gand har nye og moderne lokaler, med variert utstyr og mye praksis for å lære fagene best mulig. I tillegg til Vg1 elektro har Gand Vg2 elenergi og ekom, Vg2 data og elektronikk og både Vg2 og Vg3 automasjon. Dette gjør at avdelingen har en bred faglig kompetanse. Skolen ligger svært sentralt i Sandnes sentrum med flere bussholdeplasser i nærheten, og 3 min fra nærmeste togstopp.

Søke skoleplass

Første året - Vg1

Utdanningen til de fleste yrkene tar normalt fire år. Du går de to første årene på skole. Etterpå er det to år opplæring i bedrift som lærling. Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg slik at du får studiekompetanse.

Du har 35 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag.

Andre året -  Vg2

Du fortsetter opplæringen innen utdanningsprogrammet du valgte på Vg1. På Vg2 velger du retning, og du kan velge mellom de programområdene som finnes på ditt valgte utdanningsprogram.

Du har 35 timer opplæring i uken både i fellesfag og programfag.

Tredje året - Vg3

Du blir normalt læring og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift. Læretiden er to år, og når du er ferdig med læretiden kan du ta fag- og svennebrev.

Bli lærling

Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg for å få studiekompetanse. Dette kan du gjøre etter at du har tatt fag- og svennebrev eller etter Vg2.

Veien videre

Opplæringen fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Når du har fullført kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning.