Skolens historie

Gand har en over 100 år lang i historie som ble markert som et 100 års jubileum i 1997.
Det begynte i 1897 med opprettelsen av Sandnes kommunale tegneskole. I 1912 kom det en utvidelse med oppstart av Den tekniske aftenskolen. Fra 1952 begynner utdanningen å ta mer form av en yrkesskole med oppstarten av Sandnes Verkstedskole.

Elise Ottesens plass inne på Gand - Klikk for stort bilde

I 1962 tas de første verkstedslokalene i Hoveveien i bruk, da som Yrkesskole for Sør-Rogaland med fagene bilmekaniker, jern og metall, og elektrofag. I 1966 endres navnet på ny, nå til Sandnes Yrkesskole.

I 1969 tas hovedbygget på skolen i bruk, og i forbindelse med ny lov om videregående opplæring blir navnet på skolen Gand videregående skole.

Skolen ble en såkalt kombiner skole med hovedvekt på yrkesfaglige programområder, men hele tiden med innslag av påbyggklasser og etter hvert idrettsfag.

Flyfoto av Gand VGS

Utdanningsprogram og -tilbud skoleåret 24/25

• Bygg- og anleggsteknikk
  • Elektro og datateknologi